Jaký zásobník plynu?

Se stejnou otázkou se potýká snad každý majitel karavanu nebo obytného vozidla.


Je několik dostupných možností zdrojů plynu:

  • klasická 6 kg lahev ocelová
  • klasická 10 kg lahev ocelová 
  • klasická 10 kg lahev ocelová odlehčená
  • kompozitová 10 kg lahev
  • hliníková 6 kg lahev
  • hliníková 11 kg lahev
  • hliníková 11 kg lahev plnící
  • hliníková 14 kg lahev plnící
  • ocelová plnící nádrž pro LPG typu "toroid"
  • ocelová plnící nádrž pro LPG typu "válec"

Všechny uvedené zdroje lze vzájemně kombinovat (respektive dublovat). Která varianta je ale ta nejlepší?  



Klasická ocelová lahev

Ocelová lahev je standardní výbava všech karavanů. Hlavním důvodem je její dostupnost při výměně a nízká pořizovací cena. Její velká nevýhoda je váha a nemožnost legálně doplnit během zahraniční dovolené. Prázdná lahev váží okolo 11 kg. Smí je plnit velké oficiální plnírny a zakoupit se mohou v české distribuční síti výměnou. Lze je také nechat naplnit v miniplnírně, kde si na vaši lahev můžete počkat. V zimním období se dá v miniplnírně naplňit i čistým propanem, což ocení milovníci zimního karavaningu. 

Pro karavany se používá ve velikostech 5 nebo 10 kg.

Existuje také odlehčená varianta, kde ušetříte cca 2 kg na prázdné lahvi a stále patří mezi nejlevnější varianty.






Kompozitní lahev

Kompozitní lahve se vyrábějí jak pro pohon, tak i pro topení. Na českém trhu se nejčastěji objevují pro pohon vysokozdvižných vozíků. Proto se také poměrně často stává, že je majitel karavanu omylem zamění, a po zapojení si tak ihned (v tom lepším případě) jen poškodí veškeré spotřebiče na plyn. Lahve určené pro pohon jsou dobře označené a je třeba si pozorně přečíst celý štítek na lahvi, aby k záměně nedošlo. Je tedy velmi důležité označení, že se nejedná o pohon, ale o topný provoz (respektive odběr plynné fáze). Dále je třeba si dát pozor na obal nádoby. Jsou často popraskané a to je způsobeno nešetrnou manipulací nebo přeplňováním lahve nad rámec 80 %. Lahve mají omezenou životnost na 10 let. Klasická výměna při prázdné lahvi je téměř nemožná a je tedy možné ji plnit jen na miniplnírnách čistým propanem. Je do ní možné naplnit i propan-butan. Hmotnost prázdné lahve je 6,7 kg.


Hliníková lahev

Hliníkové lahve na náš trh dodává především německý výrobce ALUGAS. Tvarem připomínají klasickou lahev. Používají se lahve klasické s možností plnění jen v miniplnírnách nebo lahve s automatickým plnícím ventilem (plnění 80 %) a externí plnící koncovkou. Takové lahve je potom možné plnit na kterékoliv čerpací stanici LPG po celé Evropě. Jsou umístěny na svém původním místě pro propan-butanové lahve, nepodléhají korozi a není třeba žádná složitá úprava potrubí nebo držáků. Váha jedné (11 kg) prázdné lahve je okolo 6 kg. Další technické informace jsou naleznete ZDE.

Lahve jsou k dostání ve velikostech 6, 11 a 14 kg.



Nádrže LPG

Nádrže na LPG určené původně pro pohon vozidel se na našem trhu poměrně často nabízejí, mají ale technické problémy. Jejich původní určení je pro pohon a multiventil je z výroby určen pro odběr kapalné fáze plynu. Pro odběr plynné fáze je tedy nezbytná úprava odběrného potrubí. Samotná úprava ale není oficiálně schválená pro daný typ ventilu. Po úpravě se může tenká plastová nebo kovová trubička časem uvolnit a spadne na dno nádrže. V tom okamžiku se začne odebírat kapalný plyn což má za následek destrukci spotřebičů. 

Nádrž je ocelová a po její montáži nijak neulehčí celkové váze vozidla. Nejsou ani opatřeny kvalitním antikorozním nástřikem a časem silně korodují.

Jejich jediná výhoda je velký objem plynu a umístění pod vozem kde prostorově nikomu nezavazí. Platnost 10 let od výroby je stejná jako u hliníkových nebo kompozitních lahví. Cena kompletu se pohybuje okolo 10 tis kč. 

Nádrže válcové se vyrábějí od průměru 200mm do 400mm v různých délkách.
Toroidní ve tvaru rezervniho kola jsou v průměrech od 565mm do 720mm.



Speciální nádrže s odběrem plynné fáze

Na náš trh dodáváme speciální nádrže, které jsou už z výroby připraveny pro odběr plynné fáze a jsou pro tento účel i homologované. Uvnitř nádrže jsou svařené nasávací trubky, které se nemohou uvolnit vibracemi a plní tak svoji funkci na 100% po celou dobu své životnosti. Nádrže mají ruční uzávěr a je možné je přímo propojit se speciálním reduktorem Truma MonoControlCS. Je možné na jeden karavan použít i více nádrží které se propojí speciálním ventilem Truma. Lze je montovat do vnitřních prostor garáže nebo podlahových přihrádek, případně do podvozku. 

Nádrže se dodávají v mnoha velikostech.



Ideální varianta?

Ideální variantu si musí každý zvážit sám. Pro někoho je priorita výsledná cena, někdo preferuje velký objem pro nezávislé cestování, jiného trápí váha a někdo chce technicky nejlepší variantu bez ohledu na cenu.

My doporučujeme dvě varianty kombinací.

Ta první je určená milovníkům zimního kempování, kteří nemají možnost naplnit plnící lahev čistým Propanem. Systém spočívá v použití jedné plnící a jedné neplnící hliníkové láhve od firmy ALUGAS. Pro automatické přepínání lahví se použije Truma DuoControl CS nebo Truma DuoComfort CS. Je to dle našeho názoru nejpraktičtější způsob používání Ppropan-Butanu a Propanu pro celoroční používání. V letních měsících je možné kdykoliv doplnit hlavní plnící láhev Propan Butanem a pokud je navíc použita automatika Truma DuoControl CS je neplnící láhev jen jako rezerva. Hlavní láhev má ukazatel a je dobře poznat kdy je třeba doplnit. V období od března do listopadu není téměř potřeba řešit plnění čistým Propanem. V zimním období je tomu podobně. Neplnící láhev se v miniplnírně naplní čistým Propanem a opět slouží jen jako rezerva pro případ kdy velmi nízká teplota způsobí konec odpařování v tankovací láhvi, kde je Propan Butan. Pokud se přestane plyn odpařovat automatika přepne na Propanovou láhev. Během dne kdy teplota stoupne je možné zase spotřebovávat plyn v lahvi z čerpací stanice a čistý Propan se ručne přepne a šetří na mrazivé noční ochlazení. 

Druhá varianta je propojení dvou plnících lahví na jednu plnící přípojku umístěnou vně vozidla. Tahle varianta vás absolutně zbaví starostí neustálé kontroly a výměny plynu. S plynem vystačíte na velmi dlouhou dobu a když ukazatel na láhvi ukáže minimální množství, stačí doplnit na kterékoliv stanici pro osobní auta, kterých je po celé evropě velké množství.

Plnící i neplnící láhve doporučujeme doplnit speciálním filtrem Truma. Filtry zachytávají veškeré mastnosty v plynu, který bohužel plyn obsahuje. Tato mastnosta pokud se nefiltruje a dostane se do přepínací automatiky Truma DuoControl, Secumotion apod. velmi rychle způsobí její kolaps.

Fotogalerie
Vybrat fotogalerii
Vybrána fotogalerie ID: 7